Thursday, September 29, 2011

Gapi oh Gapi...

Akhirnya, ikan gapi dah beranak pinak. Setelah banyak yang sudah meninggal dunia, agak-agak dalam 10 ekor jugak la yang dah mati. Pada asalnya beli 2 pair (jantan & betina) kat Cainz. Tapi 3 ekor yang dah mati, hanya tinggal seekor yang jantan. Lepas berulang beli kat Cainz lagi dengan dekat kedai haiwan (entah apa namanya, tak tahu nihongo), berdekatan dengan simpang keluar dari Big Fuji. Kitorang panggil kedai anjing je sbb kebanyakan yang datang kat situ pemilik pemilik anjing. Tapi ada jual juga acc. utk ikan.


Beli akuarium kat Cainz, yang kecik je. Nak bela Gapi ni sbb utk beginner katanya ikan ni yang paling sesuai. Senang senang jugak, sampai dekat 10 ekor dah mati kat dlm akuarium nie Hehehe..
Belian yang terakhir sekali, beli 3 ekor betina je, yang sarat mengandung. Letak dalam akuarium, for the first time, jengok2 dalam aquarium, eh ada anak gapi la...bayk jugak tu, dalam 10 ekor. Tak boleh nak bilang tepat sebab gerak laju sangat. Kekadang tengok2 ikan dalam aquarium ni mengasyikkan. Seronok tengok diorang berenang2, main main dalam aquarium nie. Haikal dan hakim macam biasa la. Mula2 excited la, lepas tu buat tak tahu je..


Ikan betina sarat mengandung
Ikan jantan-colourful

anak gapi

No comments:

Post a Comment